BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, December 11, 2010

Tabiat...




Alhamdulillah, dari hari ke hari kita dapat tengok perubahan dalam bilangan jemaah di surau @ masjid. Semakin lama orang mula sedar hati mereka kosong tanpa pengabdian. Mana mungkin apa yang kita miliki tiada pemilik yang abadinya. Mana mungkin apa yang dapat dikecapi tanpa ada yang membri qudrah kepada kita untuk mendapatkan secebis rezeki di muka Bumi ini. Syukur...

Dalam pada kita mengabdikan diri kepadanya, janganlah kita lupa ada hamba lain yang juga sujud kepadaNya di tempat azan dikumandangkan. Tak kisahlah kat surau ke, masjid or even rumah sendiri. Semua ingin menghadapNya dengan khusyu' tanpa sebarang gangguan. Tapi macamana kalau dah dapat hayati makna ayat-aayat yang dibaca ketika solat, tiba-tiba ada pulak bunyi yang potong khusyu'. Dah maki hamun pulak yang keluar dalam hati (kalau bukan kita punya benda yang memekak tu).  Maklumlah, jika kita rasa kita masih dapat khusyu' kalau h/p berdering, tapi bagaimana orang lain. Tu ok lagi kalau berdering macam telefon rumah. Tapi buatnya 'ringtone' tu lagu yang meng'halwakan' telinga, dah lain pulak bacaannya. Tak pasal-pasal amal yang sepatutnya wajib bagi kita lakukan menjadi haram disebabkan gangguan h/p kita yg tak disenyapkan. Tu pasal silent h/p sangat penting ketika waktu solat berjemaah ini.

Bukan masa solat je, tapi masa majlis ilmu, tadarus al-Quran pun kene senyap dari anggota badan sampailah ke alat yang kita bawak sama. Bukan senyap sampai takleh gerak, tapi cukuplah perbuatan kita tak mengganggu majlis tu. Satu adab ketika menuntut ilmu yang ditulis oleh Imam Nawawi dalam kitabnya, al-Bayan adalah senyap ketika guru sedang mengajar. Tapi yang susah 'ditangani' nya adalah orang-orang veteran. Maklumlah dah makan garam dulu. Nak-nak pulak yang menegurnya budak muda, lagilah siap kene marah balik la budak yang menegur tu.

Memanglah, penceramah @ apa-apa je yg tgh ber'kuliah' tu diam tak peduli je. Tapi sape tau dalam hati. Lagipun tulah adab, baru dapat manfaat majlis ilmu tu. 

Bukannya tade yang menegur, tapi bile ditegur buat tak peduli je. Papan tanda peringatan pun dah diletak hampir di setiap surau @ masjid. Kita hidup bersama, bukannya hidup berseorangan.

"Tiada panggilan sepenting seruan Ilahi"

0 comments: