BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, January 26, 2010

kucing - manusia - Tuhan???


Sampai kat rumah, sume kucing aku 'serbu' aku..."nak makan la tuh...". Macam biasa jalanlah aku ke tepi rumah nak bagi makan kucing. Tengah-tengah bagi makan kucing, ada sekor yg tengok dari tepi tang tadi lagi. Apasal la die takut sedangkan aku ni tuan die sendiri, sejak die br lahir aku bela die, bagi makan dah...Nape?

Sedang aku leka memandang sekeliling, tiba-tiba hati aku berkata,"camtulah kau dengan Tuan kau,"
Kenapa? Apa kaitan dengan Allah pulak?

Aku sayang sangat kat sekor kucing aku nih. Tiap kali aku datang dan peluk die, tak pernah nak lari pun. Tp yg sekor lg nih buat aku benci je. Mintak makanan kat org, tp tak nak dekat ngan kita, apelah. oooh... baru aku perasan.

Allah dah bagi kita macam-macam tapi kita seringkali lari daripadaNYA. Macam tulah kucing yang aku benci tuh. Kita nak dekat kat die, tp die pulak lari dr kita. Jika kita asik lari drpd Allah, maka ingatlah bahawa kita semakin jauh drpdNYA. Maksudnya...dekatkanlah diri kepada Allah. Kalau dah dapat rezeki, sepatutnya bertambah dekat kita dengan Allah. Ini tak makin ber'kepuk' duit, makin 'poyo' kita ngan Allah. Ni ape cite, tu rezeki tu sape yg bg? Ingat kita ni klu tak bersyukur, lebih kurang je dengan kucing...

Cube jd kucing yg manja, baik dgn tuan. Gerenti akan menjadi kucing kesayangan tuan punya. Silap2 blh msk rmh tuan die, tdo dlm rmh. Kalau kita boleh 'translate' kan situasi ini dlm khdpn kita, InsyaAllah makin dekat kita dekat Allah.

Moga2 kita sentiasa berada dlm naungan dan rahmat Allah.
Add Video
Add Image

0 comments: