BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 28, 2010

2012....true or false?

 
Filem 2012 yg diarahkan Roland Emmerich menggemparkan seluruh dunia. Menjadi tanda tanya buat semua yg menontonnya adakah ia akan berlaku realitinya atau sekadar ilustrasi yg dibuat2 oleh pihak yg ingin memesongkan akidah umat isalam. Sekali lagi filem barat memaparkan kepada kita betapa hebat org2 mereka yg menjadi 'hero' menyelamatkan manusia daripada bencana. Hebat sungguh kan?

Sejarah pembikinan filem ini adalah berdasarkan dua fakta yg dipercayai oleh barat. Pertama, kepercayaan mereka terhadap pendeta terkenal zaman dahulu, Nostradamus. Ianya kerana banyak perkara yg telah diramalnya berlaku pd zaman ini. Contohnya peristiwa tsunami yg melanda asia dan ribut taufan katriona di amerika. Mereka (pengkaji barat) mendakwa bahawa kajian dan ramalan Nostradamus (mengikut sejarah yg dijumpai), adalah sangat tepat. Para pengkaji barat juga menggelarkannya pendeta misteri dek kerana ketepatan fakta yg diramalnya. Mungkin fakta ini disorokkan bag mengelirukan masyarakat awam dan meletakkan fakta kedua sebagai bukti yg kukuh.

Fakta yg kedua adalah kepercayaan dan peramalan oleh kaum Maya. Fakta ini dijadikan hujah oleh pembikin filem ini. Kaum Maya mempercayai penutup atau pengakhiran hidup manusia adalah pada 17 Mei 2012. Di samping beberapa ramalan yg dibuat oleh kaum mereka. Pengkaji barat mempercayai dan meyakini ketepatan kepercayaan dan ramalan kaum Maya ini adalah kerana berdasarkan bencana alam sedikit demi sedikit yg berlaku. Dan pengakhiran bencana alam ini adalah pada 2012 nanti. Justeru, mereka mengisytiharkan bahawa pegkaji dari kaum Maya adalah yg terhebat.

Satu persoalan timbul, mengapa mereka tidak meletakkan fakta yg telah ada dalam Al-Quran sebagai hujah, walhal semua perkara ini telah mereka (pengkaji barat) kaji? Terdapat banyak ayat Al-Quran menggambarkan pelbagai peristiwa yg telah berlaku. Ini semua kerana taktik mereka untuk mengelirukan masyarakat yg 'kosong' pengetahuan agama dalam diri mereka.

Seperti yg kita perhatikan, ada pengkaji dan saintis barat yg memeluk islam setelah mendapati ketepatan fakta yg terdapat dalam Al-Quran. Semua berdasarkan hidayah la, hidayah Allah x semua org dpt. But, yg tak dpt hidayah tula yg cuba merosakkan islam. So berhati-hatilah.

Berdasarkan dua fakta ini, mungkin ada org yg mempercayai dan ada yg tak. Semuanya berdasarkan keimanan yg berada di lubuk hati. Setakat mana kepercayaan yg kita letakkan kepada Allah? Selekap mana keimanan terhadap qadha' dan qadar Allah?

0 comments: