BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 18, 2010

Diharapkan akan jumpanya kembali....


Bulan Ramadhan telah pergi meninggalkan kita. Bulan yang penuh keberkatan, penuh kerahmatan, penuh tanda tanya dan pengharapan kepada MU Yang Maha Esa. Adakah aku dapat apa yang telah disabdakan oleh Baginda...,
"Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keihklasan dan kesabaran, akan diampunkan dosa-dosanya yang terdahulu."

??????????????????????????????????????????????????????

Aku rindukan suasana Ramadhan. Aku termenung sejenak memikirkan kerajinan aku beribadah dalam bulan itu, apakah terdaya aku untuk menistiqamahkan segala apa yang aku perbuat dalam bulan Ramadhan kedalam bulan-bulan yang lain? Tanpa kekuatan NYA, aku tidak termampu. Sungguh...aku tidak akan termampu tanpa daya dan kekuatanmu. 
Dalam bulan itu, semua orang berlumba-lumba dalam beribadah kepada Mu Ya Rabb. Semua orang ternanti-nanti akan keampunan daripada MU. Semua orang tercari-cari malam yang paling barakah dan yang penuh kerahmatan, 'Lailatulqadr'. Tetapi apakan daya hamba yang lemah ini untuk menentukan amalan samada diterima atau ditolak. Hanya kepada Mu aku berserah, moga-moga semua amalanku dan muslimin dan muslimat tidak ditolak oleh MU Ya Allah.
Mana boleh dicari jemaah yang ramai di surau atau masjid hampir setiap waktu selain bulan Ramadhan? MasyaAllah...sungguh mengkagumkan. Alangkah bagusnya diri saya macam ini pada setiap masa tanpa mengira bulan apa pun. 

Di bulan Ramadhan, kenapa boleh membaca Al-Quran lebih 2 juz sehari, mengapa bulan-bulan lain tidak boleh? Adakan kerana syaitan dibelenggu? Mungkin ia adalah antara sebabnya tetapi ia tidak boleh diletakkan sebagai sebab utamanya. Dimana mujahadahku semasa di bulan yang mulia dahulu, mana hilangnya perasaan ingin berkorban untuk MU. Segalanya hilang Ya Allah setelah tamatnya hari pensyariatan puasa Ramadhan. 

Aku tidak lagi sanggup berkorban, menghabiskan waktuku 'bersamaMU'. Aku tidak lagi memaksa diriku berjaga di keheningan malam, sujud kehadratMu Ya Ilahi...

Aku rindukan semua itu Ya Allah...........
moga-moga aku dimatikan dalam keadaan lidahku menyebut kalimah syahadah, begitu juga kedua ibu bapaku, adik-beradikku, saudara-maraku, guru-guruku dan juga sahabat-sahabatku.



0 comments: