BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 25, 2010

Cina oh cina....


Tak hairanlah aku sekarang ni berapa ramai orang cina yang berjaya. Berdasarkan pemerhatian aku siang tadi, kagum aku tengok 'spirit' orang cina ni. Apa pasal nak kagum ngan orang cina, kan banyak orang islam yang patut dikagumi? Bukan apa, apa yang kita nampak itu lebih banyak memberi pengajaran kepada kita (bagi diri ni la x tau lak org lain). Bak kata orang, gagal sekali tak bererti gagal selamanya.

Hari ini hari yang telah dijadualkan untuk aku mengambil ujian JPJ. Gementar hati dengar cite2 budak yang telah lepas. Walauapapun, semua rasa negatif perlu dibuang jauh2 agar mendapat ketenangan. "Diri kita biar kita yang tentukan, jangan biarkan orang lain menetapkan apa yang terjadi kepada kita" ungkapan seorang insan kepadaku. Menunggu punyalah lama, dari kul 8-11am, barulah 'turn' sampai. dibagi 'briefing' tentang ujian hari tu (dari awal samapi habis). Ujian pertama yang dilalui adalah mendaki bukit, itu senang je, alhamdulillah (orang yang menguji pun 'sporting'). Pastu terus ke port parking, test parking, lepas. Terus ke ujian ketiga yakni yang penyudahnya bagi ujian di dalam iaitu tiga penjuru. Menentukan samada aku lepas ke tak keseluruhan ujian kat dalam (nak lulus kena lepas tiga2 ujian). Tengok muka pegawai tu psiko giler (masam mencuka). Ahh...jangan pedulikan. "Woi! Pakai tali keledar la..." pegawai tu jerit. Terkejut aku lantas terus benrhenti. Pakai tali keledar dan teruskan macam takde bende yang berlaku. Masuk, selekoh, 'reverse'......"turun, turun, turun". Alamak, tak tukar gear 1 lepas 'reverse'. Sebabkan bende yang termatlah kecil, aku gagal keseluruhannya bagi ujian 1.

Ujian 2(j/raya) pulak kul 2.30 petang (my turn). Alhamdulillah, dapat pegawai yang sporting tu (yang bagi briefing n jaga bhgn bukit td). Masuk, buatlah apa yang patut, pastu terus jalan...Pegawai tu siap tidur lagi tuh(penat kot). Sampai je kat tempat latihan balik, pegawai tu tanya, "Cukuptak markah tu?". Siap boleh tanya lak tu. Alhamdulillah."Janji lulus sudah encik" luahku. Lulus 17/20. Tapi masih tak 'best' sebab tak layak dapat "P" lagi.

Duduk menunggu ateh sampai. Dengarlah ada orang cina (30an kot) borak dengan sorang budak melayu.

C: U dapat berapa, lulus atau tidak?
M: Lulus,u macamana?
C: Manyak teruk maa, saya lupa jalan la. Habis suma undang2 saya langgar. Haiya.
M: Berapa u dapat? 
>orang cina tu tunjukkan kertas uijian dia (aku tinjau2)<  7/20 je...!!!???
M: Huiyo...
C: Takpala, ni ujian 1. Lepas ni saya bole belajar betul2 lagi. Tak perlu risau2 ma, tak guna menyesal benda  yang suda lalu. Kita mesti try, try n try....baru dapat. Tak mau sedih2 la.

Dengar je diorang borak, aku terus macam terkena. Yelah, aku gagal 1 bhgn je, dia dua2 sekali, tapi rilek je. Ada budak melayu tu siap nangis la tu tak lepas. Orang melayu(cam aku la) gagal, cari salah orang lain. Pegawai strict la, hapa la. Tapi cina lain, dia anggap apa yang gagal tu adalah disebabkan mereka sendiri. Dan lagi satu, mereka macam takde sifat putus asa dalam diri diorang. Diorang akan sedaya upaya untuk berjaya, tak kira kena berkorban apa benda pulah, masa, tenaga, duit. Apa yang penting, diorang mesti capai apa yang diorang target, 'with what ever way'. 'Spirit' diorang lagi kuat drpd kita orang melayu(islam la) padahal kalau nak diikutkan diorang mana ada pengisian jiwa, Macamana tu? Aku pun kalah dengan dia punya semangat. Aku macam dah lentur bila pegawai tu cakap aku gagal tadi.
Tapi takpe, ambil pengajaran yang baik daripada setiap apa yang kita lalui. Aku akan cuba bina semangat macam cina tu.

"If you want success, just looking infront and face it without any fears in heart"


 

0 comments: