BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 23, 2010

Pengembaraan awal 2010.....1


Jauh pemandangan, luas pengalaman.....

Hujung minggu ni kembara ke negeri Pahang untuk menjejaki sebuah institusi pendidikan tahfiz yang telah tersenarai diantara sekolah yang cemerlang dalam pencapaian pmr 2009 yang lepas. Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP), yang mana baru kira-kira 3 tahun penubuhannya, telah menggapai suatu reputasi yang berjaya membuka mata dan minda warganegara Malaysia hari ini. Betapa pelajar tahfiz ini tidak hanya tertumpu pada bidang penghafalannya, malah boleh bersaing dengan institusi pendidikan yang lain dalam pencapaian akademiknya.

Bukan tak nak bangga dengan ITQAN, tetapi hakikatnya memang kami kalah dengan diorang. Dahulu, mereka menimba/belajar daripada kami dan sekarang ni, mereka lebih kehadapan dan lebih maju. Bak kata pengarah MTNP, "ambik daripada sejarah Honda dimana ia yang berada pada nombor 2, belajar daripada yang nombor 1. Akhirnya, ia dapat memintas yang berada di nombor 1 itu". Belajar dari bawah, itu yang dapat dijadikan konklusinya.

Perjalanan daripada ITQAN, untuk sampai ke destinasi adalah kira-kira 4 jam setengah. Seawal 5.50 mimit pagi, deligasi ITQAN yang kira-kira mencukupi 2 buah bas, bertolak memulakan perjalanan. Berhenti di Masjid Kampung Tengah untuk menunaikan fardhu subuh pada pukul 6.30 pagi. Kami dibekalkan dengan dua roti krim dan sebotol air mineral sebagai alas perut. Perjalanan yang amat dingin. "Cik, tak boleh perlahankan air cond ke?" aku bertanya kepada driver bas tu. "Ini yang paling 'slow', kalau nak, tutup air cond dan bukak bumbung," jawapan yang menghampakan. "Takpelah". Pakai tiga lapis pun terasa jugak sejuknya. Tapi, dengan iringan movie 'home alone' kat tv depan, mengalpakan sedikit rasa sejuk yang dirasa.

Berhenti kejap di muadzam untuk bersarapan. "Lega sikit," bisik hatiku bila keluar dari bas. Perut dah berbunyi, terus pergi cari kedai untuk makan. "Order apa?" orang kedai tu tanya. "Nasi lemak telur dan tea o". Air dah sampai, tapi makanan tak sampai2 lagi. Orang lain semua dah selesai dah. Budak form bagi tau, "layan diri la untuk makan". Lahai, kenapa orang kedai tu tak cakap awal2. Baru nak bangun untuk ambik nasi lemak, enin bas dah berbunyi. "Adoiyai, camne ni? Ah, bedal je la". Budak lain semua dah naik bas, kitorang(aku dan arif) baru tengah makan. Dengan 'speed' yang maksimum aku mengahabiskan nasi lemak tuh...(siap kena perli dengan ustaz pulak tuh). Bayar pastu terus melajukan langkah terus ke bas. Alhamdulillah, sebaik ada yang bagi tau. Pengajaran 1, tanya jangan tak tanya.

Sesampainya disana, kami disambut baik oleh warga MTNP. Kami bersalaman dengan mereka dan berbalas senyuman (sedekah free). Kami dibawa terus ke surau (dewan sementara). "Wow, ada air cond..." aku teruja. Dengar taklimat(briefing) pasal maahad tahfiz ni, ucapan wakil kedua-dua pihak dan akhir sekali perbincangan terbuka. Sesi soal jawab la kiranya antara warga ITQAN dan MTNP. Macam-macam soalan yang keluar dari mulut ustaz2 ITQAN, dan yang paling tetarik sekali adalah soal disiplin. Mengikut etika MTNP, siapa yang buat masalah (buat kes la) terus dibuang. Bak kata pengarahnya, seorang buat benda buruk, habis semua ikut (akibat nila setitik, rosak susu sebelanga). Tak hairan la budak diorang nampak bagus je 'attitude'. Nampaknya peraturan ni macam akan dikuat-kuasakan di ITQAN je (habis la). Tapi kalau diikutkan memang bagus camtu.

Selesai sesi soal jawab, sesi penghadiahan cenderamata kepada kedua-dua pihak.


ni la hadiah daripada pihak ITQAN...


Selesai je tuh, kitorang terus ke dewan selera untuk santapan t/hari. Perut dah berbunyi, memang berselara la nak makan ditambah dengan menu yang begitu 'delicious'..."Macam makan kat hotel". Agaknya diorang memang ambik catering sebagai tukang masak n untuk urusan dewan selera ni. Tempat pun bersih n meja makan macam kat restoran (bertubi2 aku puji). Memang dijaga sungguh. Kedengaran suara azan memanggil, lantas pergike surau untuk zohor berjemaah (jama' + qasar).

Habis sudah sesi lawatan.....bersambung


0 comments: