BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 9, 2010

Siapalah kita disisiNYA...


Begitu indah dunia
siapapun kan tergoda
harta pangkat dan wanita
melemahakan jiwa

Tanpa iman dalam hati
kitakan dikuasai
syaitan nafsu dalam diri
musuh yang tersembunyi

Pulanglah kepada Tuhan
cahaya kehidupan
keimanan ketaqwaan kepadaNYA
senjata utama

Lirik lagu Fatamorgana dari kumpulan Hijjaz ni kalau tak dihayati, serupa tak payah dengar je. Siapalah kita nak dibandingkan dengan Tuhan yang mencipta alam semesta ini. Terlalu jauh kalau kita mencuba untuk melawan Qudrah dan IradahNya. Bahkan tenaga yang Allah berikan kepada kita untuk menjalani kehidupan tidak sampai sampai setitis pun daripada kuasaNYA.

Sesungguhnya rahmat Allah amatlah luas dan tiada siapapun terkecuali daripada pautan rahmatNya. Cuma yang membezakan hanya taufik sahaja. Kalau tak, mana mungkin orang bukan islam diberi kekayaan dan kesenangan di dunia ini. Semua ini menjadi ujian yang amat getir bagi insan yang mensahihkan dirinya sebagai hamba Tuhan. Sejauh manakah kita mampu bertahan dalam bersujud kepadanya.

Kita ini jika tidak menggunakan akal fikiran yang Tuhan anugerahkan kepada kita, samalah seperti haiwan, bahkan lebih teruk daripada itu.

Firman Allah, "Dan sesungguhnya kKami jadikan untuk isi neraka jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata, tetapi tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka ini seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai". (Al-A'raf: 7, 179)

Sungguh dahsyat ancaman oleh Tuhan pencipta kita jika kita menggunakan apa yang Dia kurniakan kepada kita dengan sebaiknya. Akan tetapi bagi sesiapa yang selalu mendekatkan diri kepadaNya, maka Allah tidak akan mensia-siakannya.

Dalam beribadah kepadaNya, sepatutunya kita yang bergelar hamba tidak untuk meminta ganjaran daripdaNya. Tidak layak seorang hamba yang telah dikurniakan tenaga meminta-minta daripada Tuannya. Diibaratkan seperti seorang hamba yang telah diberi makan minum oleh majikannya, tetapi masih meminta ganjaran lain.

Apabila diseru, datanglah kepadaNya, jangan ditangguh. Rebutlah peluang bertemu denganNya.


0 comments: